پیک حق - نگاشت های میترا توانچه

پیک حق - نگاشت های میترا توانچه

آشنایی با قوانین ومقررات حوزه زنان وخانواده ومشاوره حقوقی
پیک حق - نگاشت های میترا توانچه

پیک حق - نگاشت های میترا توانچه

آشنایی با قوانین ومقررات حوزه زنان وخانواده ومشاوره حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش 1 :

وصیت از نظر قانونی تا چه میزان صحیح می باشد و آیا بایستی به صورت رسمی تنظیم گردد؟

قسمت اول پرسش

شخص می تواند تا یک سوم اموال خود را به هر طریقی که می خواهد وصیت کند . ثلث اموال متوفی با توجه به ارزش دارایی وی در زمان فوت محاسبه و ارزیابی می گردد نه ارزش مالی متوفی در زمان تنظیم وصیت نامه.

در وصیت ممکن است عین مال مورد وصیت قرار گیرد یا فقط منافع آن وصیت شود یعنی ممکن است خود ملک را وصیت کند یا منافعی که مثلاً از اجاره بهای آن حاصل می گردد . در هر صورت چه عین مال و چه منافع آن مورد وصیت باشد ، تا یک سوم مال را می تواند به هر طریقی که می خواهد وصیت کند . منافع مال ممکن است دایم باشد یا موقت . اگر منافع دایمی مورد وصیت باشد و در نتیجه عین ملک فاقد ارزش شود ، یک سوم از قیمت ملک به همراه منافع آن محاسبه و ارزیابی می گردد . چنانچه منافع موقت ملک مورد وصیت قرار گیرد ، ابتدا قیمت ملک با منافع ارزیابی می شود و سپس قیمت ملک با توجه به مسلوب المنفعه ( غیر قابل نفع ) بودن در مدت وصیت ارزیابی می گردد . آنگاه تفاوت بین دو قیمت بدست آمده ثلث منافع ترکه برای مدت معین محسوب می گردد .

به عنوان مثال اگر منافع دایمی یک خانه مورد وصیت باشد و بخواهیم ثلث آن را ارزیابی کنیم ، کارشناس تعیین می شود . سپس ملک با منافع آن ارزیابی می گردد و ثلث ارزش آن کسر می گردد .اما در مورد منافع موقت ، کارشناس ابتدا ملک را با منافع آن ارزیابی می کند ( مثلاً مبلغ 100 میلیون ریال ) سپس ملک را با منافع در نظر می گیرد یعنی منافع آن را ( در مدت وصیت ) ارزیابی می کند ( مثلاً به مبلغ 60 میلیون ریال ) تفاوت این دو ، قیمت محاسبه ثلث اموال متوفی خواهد بود .

قسمت دوم پرسش

وصیت نامه به اشکال ذیل قابل تنظیم است :

1.       وصیت نامه رسمی : این نوع وصیت نامه در یکی از دفترخانه های اسناد رسمی نوشته شده و تابع تشریفات و مقررات اسناد رسمی است .

2.    وصیت نامه خودنوشت : این وصیت نامه باید به خط وصیت کننده بوده و دارای تاریخ به روز ، ماه و سال ، به همراه امضای وصیت کننده باشد .

3.    وصیت نامه سری : این وصیت نامه ممکن است به خط وصیت کننده یا فرد دیگری باشد ولی در هر صورت امضای وصیت کننده باید زیر آن باشد . چنین وصیت نامه ای باید در اداره ثبت یا محل دیگری که اداره معین می کند ، به امانت گذاشته شود . شخص بی سواد نمی تواند مبادرت به تنظیم چنین وصیت نامه ای نماید و چنانچه شخص قادر به حرف زدن نباشد باید وصیت نامه را به خط خود تنظیم و در حضور مسؤول دفتر خانه اسناد رسمی قید کند که وصیت متعلق به خود او است یا مسؤول دفتر خانه به خط خود بنویسید که عبارت فوق در حضور او نوشته شده است . شخص وصیت کننده هر وقت اراده کند ، می تواند وصیت نامه خود را از اداره ثبت پس بگیرد .

4.    وصیت نامه ای که تحت یکی از شرایط بالا تنظیم نشده باشد ، وصیت نامه عادی نامیده می شود که معمولاً در مراجع رسمی پذیرفته نمی شود مگر آنکه ورثه بر صحت و درستی آن اقرار نمایند .

پرسش 2 :

اگر چند نفر ضامن یک بدهی شوند هر یک از ضامنین تا چه اندازه مسؤولیت دارند ؟

قبل از پاسخ به این پرسش باید دانست که ضمانت در امور مدنی با ضمانت در امور تجاری فرق می کند . در امور تجاری ضمانت تضامنی است . برای مثال اگر آقای (الف) صادر کننده چک یا سفته باشد و آقایان (ب) و (س) ضامن او باشند و یا با پشت نویسی چک را به آقای (ف) منتقل کرده باشند همه آقایان اعم از (الف) و (ب) و (س) در مقابل دارنده چک یا سفته مسؤولیت دارند و این مسؤولیت تضامنی است و نسبت به تمام مبلغ چک یا سفته است . پس اگر مبلغ چک یا سفته 000/000/5 ریال باشد آقای (ف) می تواند تمام این مبلغ را فقط از آقای (الف) که صادر کننده سند است طلب کند و یا اینکه مقداری را از (الف) و بقیه را از دیگران مطالبه کند . اما در امور مدنی با جاری شدن عقد ضمانت ، ذمه مدیون اصلی بری می شود و مضمون له ( کسی که ضمانت به نفع او شده ) فقط حق رجوع به ضامن را دارد . با این توضیح در خصوص پرسش باید گفت : هرگاه اشخاص متعددی در امور مدنی ( نه تجاری )از یک شخص و برای یک بدهی به طور مساوی ضمانت کرده باشند مضمون له فقط به اندازه سهمی که هر یک ضمانت کرده اند حق رجوع به آنان را خواهد داشت و اگر در این حالت یکی از ضامن ها همه بدهی را پرداخت کند و این در حالتی است ، که ضامن های دیگر به او اجازه پرداخت داده باشند او می تواند به بدهکار اصلی یعنی مضمون عنه مراجعه کند .

پرسش 3 :

شرائط لازم برای فرزند خواندگی طبق قانون چیست ؟ و در صورت باردار شدن زوجه ای که فرزندی را به سرپرستی قبول کرده این امرموجب فسخ حکم سرپرستی می شود یا خیر ؟

هر زن و شوهر مقیم ایران در صورت توافق با یکدیگر می توانند سرپرستی طفلی صغیر را بعهده بگیرند مشروط بر آنکه منافع مادی و معنوی طفل را تأمین نمایند .

شرایط زوجین برای فرزند خواندگی به شرح ذیل است :

1.       پنج سال تمام از تاریخ ازدواج آنها گذشته و آنها در این مدت صاحب فرزندی نشده باشند .

2.       سن یکی از آنها حداقل 30 سال تمام باشد .

3.       زوجین سابقه محکومیت کیفری مؤثر نداشته باشند .

4.       هیچ یک از زوجین محجور نباشد .

5.       زوجین صلاحیت اخلاقی داشته باشند .

6.       زوجین یا یکی از آنها امکان مالی برای نگهداری کودک بی سرپرست را داشته باشد .

7.       هیچیک از آنان مبتلا به بیماری واگیر صعب العلاج نباشد .

8.       معتاد به الکل ، مواد مخدر و یا سایر اعتیادات مضر نباشد .

شرائط طفلی که به سرپرستی واگذار می شود :

1.       سن طفل کمتر از 12 سال باشد .

2.    هیچیک از والدین و یا جد پدری کودک شناخته نشده یا در قید حیات نباشد و یا آنکه از کوکانی باشند که به سازمان بهزیستی سپرده شده و سه سال تمام پدر و مادر یا جد پدری او مراجعه نکرده باشند .

      دادگاه صالح و نحوه اعطاء سرپرستی از سوی دادگاه به زوجین متقاضی کودک

دادگاه صالح برای رسیدگی ، دادگاه عمومی محل اقامت متقاضی است و دادگاه در دو مرحله به تقاضای فرزند خواندگی رسیدگی و مبادرت به صدور رأی می کند .

دادگاه پس از بررسی جهات اخلاقی و مادی زوجین چنانچه آنها را صالح تشخیص دهد قراری تحت عنوان سرپرستی آزمایشی زوجین صادر و کودک را موقتاً به آنان تحویل می دهد و در مدت آزمایش چنانچه دادگاه در اثر تحقیقات زوجین را صالح برای سرپرستی کودک تشخیص ندهد می تواند قرار صادره را فسخ نماید و البته زوجین نیز در مدت آزمایشی می توانند انصراف خود را از سرپرستی کودک اعلام نمایند .

چنانچه دادگاه زوجین را از جهات اخلاقی و مادی واجد شرایط تشخیص دهد و زوجین نیز به ترتیب اطمینان بخشی هزینه تربیت و نگهداری و تحصیل طفل را تا سن بلوغ وی فراهم نمایند دادگاه مبادرت به صدور حکم سرپرستی دائمی نموده و مراتب به اداره ثبت احوال ابلاغ تا شناسنامه ای با مشخصات زوجین و طفل تحت سرپرستی صادر و به آنان تحویل گردد .

قسمت دوم سؤال :

باردار شدن زوجه یا تولد کودک در خانواده سرپرست ، موجب فسخ حکم سرپرستی نخواهد بود .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد