پیک حق - نگاشت های میترا توانچه

پیک حق - نگاشت های میترا توانچه

آشنایی با قوانین ومقررات حوزه زنان وخانواده ومشاوره حقوقی
پیک حق - نگاشت های میترا توانچه

پیک حق - نگاشت های میترا توانچه

آشنایی با قوانین ومقررات حوزه زنان وخانواده ومشاوره حقوقی

پرسش و پاسخ در خصوص نفقه فرزندان

پرسش و پاسخ در خصوص نفقه فرزندان

همانطور که می دانید نفقه اولاد بر عهده پدر است در خصوص موضوع ابهامات و پرسش هایی وجود دارد که تلاش شده با بیان ساده پاسخ داده شود

پرسش : در صورت فوت پدر یا عدم توانایی مالی او برای پرداخت نفقه اولاد چه کسی مسئولیت پرداخت نفقه را دارد؟

پاسخ : این وظیفه به عهده جد پدری ودر صورت نبودن پدر و جد پدری یا عدم قدرت آن ها این وظیفه بر عهده مادر است و اگر مادر زنده نباشد و یا قادر به پرداخت نباشد این وظیفه بر عهده جد مادری است . (ماده 1199 قانون مدنی)

پرسش ،  اولاد تا چه زمانی مستحق دریافت نفقه است ؟

پاسخ:در شرع وقانون سن معینی برای نفقه فرزندان در نظر گرفته نشده وعرفاً مادام که اولاد دارای شغل و درآمد مشخص نباشد پدر نسبت به پر داخت نفقه مسئولیت دارد ( نظر حضرت امام در تحریر الوسیله مؤید این نظر است ودر ماده 1197 قانون مدنی مبنای مطالبه نفقه نداری ذکر شده که از مفهوم مخالف آن استنباط می گردد در صورت ملائت تکلیف پدر نسبت به نفقه منتفی است

پرسش : اگر پدر ومادری از یکدیگر جدا شده باشند و حضانت فرزندان به مادر واگذار شده باشد و پدر در صورتجلسه طلاق منزل مسکونی اش را به مادر وفرزندان انتقال دهد آیا باز هم پدر تکلیف پرداخت نفقه دارد ؟

پاسخ : نفقه تنها شامل مسکن نمی شود واموری چون غذا ، هزینه درمان ، لباس  ،اثاث منزل و..... نفقه محسوب می شود پرداخت نفقه تکلیف قانونی پدر است و مادر ولایتی بر فرز ندان ندارد وموضوع حضانت وسرپرستی موضوعی جدا از ولایت است .

پرسش: آیا پرداخت نفقه از سوی پدر به طفلی که از راه نا مشروع به دنیا آمده ضروری است؟

پاسخ : فرد زانی اگر چه پدر قانونی طفل محسوب نمی شود اما عرفاً پدر آن تلقی می شود وکلیه تکالیف مربوط به پدر مثل گرفتن شناسنامه و پرداخت نفقه بر عهده اوست . 

میترا توانچه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد